Juridiska Biblioteket Hilda SHRA Menu Search Question Bubble User tie User Coin warning Check Close angle-up angle-down Twitter Facebook linkedin Document hand with heart paragraph

Månadens krönika maj 2012: Jesper Schönbeck

Jesper Schönbeck
Jesper Schönbeck
Advokat

Advokater och marknadsföring

I min senaste krönika reflekterade jag över advokatyrket i framtiden och vilka möjligheter och utmaningar som ligger framför oss. En fråga som är ständigt återkommande och avseende vilken uppfattningen har förändrats över tiden, är advokaters relation till marknadsföring.

Marknadsföring var länge tabubelagt för advokater. På 1970-talet tillät exempelvis inte de vägledande reglerna för god advokatsed medlemmarna att göra reklam för sig själva. På 1980-talet lättades reglerna något, men det är först på 2000-talet som advokater på allvar börjat marknadsföra sig i Sverige.

Nu ser vi i princip varje dag halvsidesannonser i dagstidningarna med reklam för den personliga advokaten som sätter klienten i fokus och förstår klientens affär. Advokater som likt Don Draper elegant poserar för att visa sin firmas förträfflighet, personliga prägel och kompetens. Annat var det när Henning Sjöström försökte marknadsföra firman genom att visa knappt synbara svartvita bilder i tidningen och samfundet försökte tala vett i advokaten – att likt en simpel försäljare visa bilder på sin produkt i tidningen anstår väl ändå inte en advokat.

Kommer vi att säga samma sak om de Mad Men-inspirerade annonserna vi ser i dagens tidningar? Är det rätt sätt att nå ut till klienterna? Är det vad klienterna vill ha för att få bästa möjliga samarbete? En god vän framhåller exempelvis ofta den stora potentialen med LinkedIn, hur han dagligen aktiverar sitt nätverk, skriver artiklar och får in uppdrag via nätverket. Jag fryner på näsan, jag är ju advokat och inte bloggare, jag bedriver seriös verksamhet, eller? Hur kommer våra marknadsföringskanaler att se ut framöver?

Ett scenario är att vissa av våra tjänster blir så pass standardiserade att det går att inhämta information via någon av de webbaserade offerttjänsterna och då gäller det att positionera sig rätt för att kunna vara med och marknadsföra ett konkurrenskraftig erbjudande och göra rätt IT-satsningar för att kunna paketera produkten effektivt. I linje med detta kanske affiliate marketing blir allt viktigare, i alla fall för standardiserade webbaserade produkter?

En annan möjlig utveckling är att vi, likt IT-konsulterna, kommer att se en tydligare uppdelning mellan säljpersonal/relationsskapare och konsulter/produktionspersonal. Som ett led i en sådan utveckling kommer vi sannolikt att se en tydligare produktifiering och, som nämns ovan, i vissa delar en viss standardisering. Den gamla skolans advokater tycker säkerligen att detta låter märkligt, på gränsen till ovärdigt; offerter, konsulter, produktifiering och standardisering, det har väl inget med advokatverksamhet att göra? Vi verkar på ett högre plan där vi inte säljer, inte behöver marknadsföra oss och håller framför allt inte på med standardiserade produkter – vi tillhandahåller kvalificerad juridisk rådgivning till våra klienter och för det tar vi betalt per timme, punkt slut.

Oavsett hur framtiden kommer att se ut, måste vi advokater förbereda oss på att det kommer att se annorlunda ut och om vi fortsatt ska kunna tillhandahålla bästa möjliga service till våra klienter gäller det att hänga med.