Juridiska Biblioteket Hilda SHRA Menu Search Question Bubble User tie User Coin warning Check Close angle-up angle-down Twitter Facebook linkedin Document hand with heart paragraph

"Att påverka är större än att bestämma"

Politiken håller på att avpolitiseras, därför tar tankesmedjor och opinionsbildare allt större plats på den politiska arenan. Det hävdar den liberala tankesmedjan Timbros vd Maria Rankka, när hon talade inför ett hundratal kvinnliga jurister i nätverket Hilda.

Maria Rankka
Maria Rankka talade på Hildary i Stockholm.

Det var vid november månads Hildarylunch i Stockholm, måndag den 3 november, den här gången arrangerat hos advokatbyrån Mannerheim Swartling, som Maria Rankka talade om hur man blir en effektiv opinionsbildare.

Den senaste tidens lavinartade framväxt av tankesmedjor beror, enligt Rankka, till stor del på att partipolitiken i allt högre grad tvingas följa de idéströmningar som råder i samhället, oavsett politisk färg.

- Det spelar ingen roll längre om statsministern heter Reinfeldt eller Sahlin, de är båda lika beroende av vindarna som blåser i samhällsklimatet, förklarade hon för de kvinnliga juristerna.

- Advokatsamfundet, tillägger hon, är ett lysande exempel på en opinionsbildare som blåser de vindarna i ansiktet på politikerna.

Vad är det som behövs för att nå framgång som opinionsbildare? Maria Rankka lyfte fram den ”oheliga alliansen” som en nyckel till framgång. För att få genomslag är det effektivt att hitta en minsta gemensam nämnare med sin absoluta motbild och göra ett gemensamt utspel.

Det gjorde Timbro inför Riksdagens omröstning om den så kallade FRA-lagen. Tillsammans med Ordfronts ordförande Stefan Carlén skrev Maria Rankka en gemensam debattartikel i SvD, som fick stort genomslag.

I övrigt behövs framför allt två omistliga egenskaper för att bli en framgångsrik opinionsbildare, enligt Rankka: långsiktighet och uthållighet.