Hemliga tvångsmedel används alltmer av de brottsbekämpande myndigheterna. Det visar den årliga rapporten om tvångsmedelsanvändningen år 2023, som nu överlämnats till regeringen.

Den största ökningen uppvisar hemlig kameraövervakning. Antalet personer som övervakades ökade där från 250 år 2022 till 534 under 2023, en ökning med 114 procent. Även antalet beviljade tillstånd ökade från 239 till 407, vilket motsvarar en ökning​ med 70 procent.

Antalet personer som utsattes för hemlig rumsavlyssning ökade från 60 till 110, vilket innebär en 83-procentig ökning. För hemlig övervakning av elektronisk kommunikation ökade antalet personer från 626 till 926, en ökning med 48 procent.

Precis som under 2022 användes de hemliga tvångsmedlen mest frekvent vid utredningar av narkotikabrott, även om andelen minskade något (42 procent år 2023 jämfört med 46 procent år 2022). Samtidigt ökade andelen kopplad till våldsbrott från 34 procent till 37 procent under samma period.

Från och med oktober 2023 fick de brottsbekämpande myndigheterna ökade möjligheter att använda hemliga tvångsmedel i preventivt syfte. Totalt beviljades 106 tillstånd, riktade mot 67 personer under det sista kvartalet 2023. Det vanligaste preventiva tvångsmedlet var hemlig avlyssning av elektronisk kommunikation. De preventiva tvångsmedlen användes huvudsakligen för att förhindra grova våldsbrott.

Enligt redovisningen är nyttan av tvångsmedlen för utredningar fortsatt hög. Exempelvis bidrog uppgifter från hemlig avlyssning till effektiv spaning i 49 procent av fallen och till stärkta misstankar i 42 procent av fallen år 2023.

Reglerna kring hemliga tvångsmedel har under de senaste åren förändrats snabbt, och möjligheterna att använda olika former av hemlig övervakning har ökat. Advokatsamfundet har, liksom många andra aktörer, varnat för den snabba utvecklingen och uppmanat till mer utvärdering och ökad hänsyn till den personliga integriteten.

I samband med den senaste lagändringen, om preventiva tvångsmedel år 2023, avstyrkte Advokatsamfundet utredningens förslag. Samfundet pekade bland annat på att den snabba takten i utvidgningen av tvångsmedelsanvändning försvårar möjligheten att göra välgrundade avvägningar av behov och nytta, samt att utvärdera om förändringarna får önskvärd effekt.

Regeringens skrivelse 2024/25:64: Redovisning av användningen av hemliga tvångsmedel under 2023

Advokatsamfundets remissvar.