Advokatsamfundets tillsynsenhet genomförde en särskild granskning av advokatkontor hösten 2024, med fokus på mottagningskontor och kontorshotell. Syftet var att säkerställa att verksamheten bedrivs i enlighet med advokatetiska krav, särskilt i fråga om tystnadsplikt, diskretionskrav och tillgänglighet. Nu har tillsynsenheten publicerat sin rapport om granskningen.
Granskningen visar att de flesta advokatbyråer bedriver sin verksamhet i enlighet med de advokatetiska kraven på advokatkontor. Men tillsynsenheten ifrågasätter om det uppfyller de advokatetiska kraven på diskretions- och tystnadsplikt när advokatbyråer använder hyrda skrivbordsplatser. Det kan vara svårt att garantera att klientrelaterad information inte exponeras i miljöer med gemensamma arbetsytor. En brist som identifierades var otillräckliga insynsskydd när kontorsrum eller mötesrum hade glasväggar.
Tillsynsenheten har också undersökt de krav på att ha mottagningskontor inom domsagan som vissa domstolar ställer upp för att ta med advokatbyrån på domstolarnas förordnandelistor.
Tillsynsenhetens granskning visar att det råder en utbredd begreppsförvirring kring definitionerna av olika typer av advokatkontor. Därför har tillsynsenheten tagit fram tydliga definitioner, som advokatbyrån kan ta del av när den ska registrera ett nytt kontor. Kontorsdefinitionerna finns på en särskild informationssida.
Läs mer och ta del av rapporten om granskningen av advokatkontor