Advokater och biträdande jurister ska vara registrerade i Advokatsamfundets matrikel. De ska vara kopplade till en advokatbyrå, och ett primärkontor (antingen ett huvud- eller filialkontor) ska registreras för varje advokat/biträdande jurist.
Det är viktigt att advokatbyråer använder rätt terminologi när de registrerar kontor. Här nedanför kan du läsa mer om hur olika typer av advokatkontor definieras och vilka krav som uppställs för dessa.
Definitioner
Huvudkontor | Huvudkontoret är det kontor där advokatbyråns huvudsakliga verksamhet bedrivs. På huvudkontoret finns oftast byråns administrativa funktioner. En advokatbyrå kan endast ha ett huvudkontor. Huvudkontor ska vara permanent bemannade. Huvudkontor är sökbara i matrikeln. |
Filialkontor | Filialkontor är ett eller flera kontor utöver huvudkontoret. Ett filialkontor ska vara permanent bemannat. Kontoret anses inte bemannat om det endast sker genom annan advokat/biträdande jurist i kontorsgemenskap. Filialkontor är sökbara i matrikeln. |
Mottagningskontor | Mottagningskontor är ett eller flera kontor utan krav på permanent bemanning. Mottagningskontor är inte sökbara i matrikeln utan ligger underordnat ett huvud- eller filialkontor. |
Primärkontor | Varje advokat och biträdande jurist ska ha sitt primärkontor registrerat. Ett primärkontor är det kontor där advokaten/biträdande juristen huvudsakligen arbetar. Både huvud- och filialkontor kan utgöra primärkontor. Ett mottagningskontor kan däremot inte vara ett primärkontor. |
Permanent bemannat | Att ett kontor är permanent bemannat kan se ut på olika sätt. Vissa advokatbyråer har exempelvis administrativ personal som fysiskt bemannar kontoret under kontorstider. Detta krävs dock inte för att ett kontor ska anses permanent bemannat, utan det syftar till att minst en advokat/biträdande jurist bedriver sitt huvudsakliga arbete från kontoret och som utgångspunkt arbetar därifrån när hen inte exempelvis befinner sig i rätten. |
Kontorshotell |
Ett kontorshotell är en flexibel kontorslösning där flera företag eller verksamheter delar på en gemensam byggnad och dess faciliteter. Hyresgästerna har tillgång till privata kontorsrum eller arbetsplatser samt gemensamma ytor som mötesrum, kök och lounger. Denna typ av kontorslösning erbjuder ofta förmånliga hyresnivåer samt kortare och mer flexibla hyresavtal jämfört med traditionella kontor, vilket är fördelaktigt för företag som vill anpassa sin kontorsyta efter förändrade behov. Kontorshotell kan vara utformade på olika sätt. Tillsynsenheten anser dock att ett utrymme typiskt sett utgör ett kontorshotell om en eller flera av följande omständigheter föreligger:
Ovanstående gäller oavsett om advokatbyrån utnyttjar tillgängliga utrymmen och utrustning. |