Häftet Konsumenttvistnämndens verksamhet 2023 innehåller en detaljerad redovisning av nämndens verksamhet under året, med bland annat redogörelser för ett urval av de ärenden som nämnden har behandlat.
Konsumenttvistnämnden har under år 2023 tagit emot 82 ansökningar om prövning. Det är 8 fler än under år 2022, då 74 ansökningar om prövning togs emot.
Slutligt beslut har meddelats i 72 ärenden, varav 47 ärenden har prövats i sak och 25 ärenden inte har prövats eller avskrivits. Samtliga beslut var enhälliga.
Samtliga ärenden som har prövats i sak har avsett begäran om nedsättning av arvode. I 11 fall har konsumentens begäran om nedsättning bifallits eller delvis bifallits, och i 36 fall har konsumentens begäran avslagits.
Konsumenttvistnämnden har haft tio sammanträden under år 2023.
Klienter som är konsumenter ges möjlighet att få ett krav mot en advokat eller advokatbyrå prövat av Konsumenttvistnämnden på ett enkelt och effektivt sätt. Konsumenttvistnämndens sammansättning och arbetssätt är reglerade i Advokatsamfundets stadgar samt i de vägledande reglerna om god advokatsed.
Förfarandet inför Konsumenttvistnämnden är skriftligt, och prövningen görs under sekretess. Advokater är skyldiga att informera klienter om Konsumenttvistnämnden, både allmänt och när det uppstår en tvist. Advokater är också skyldiga att medverka i nämndens prövning och är bundna av nämndens beslut.
Nämnden består av fem ledamöter jämte fem suppleanter: två advokater, två företrädare för konsumentintresset och en före detta ordinarie domare. Nämnden utses av Advokatsamfundets styrelse.
Mer information om konsumenttvistnämnden
Konsumenttvistnämndens verksamhet 2022
Konsumenttvistnämndens verksamhet 2021
Konsumenttvistnämndens verksamhet 2020
Konsumenttvistnämndens verksamhet 2019
Konsumenttvistnämndens verksamhet 2018