Arthur Engel
VD på Björn Borg
Aktuell: Ständigt aktuell som inköpare av legal rådgivning
Lyssna på klienten!
Hej Arthur! Du är en van inköpare av juridiska tjänster, framförallt från affärsjuridiska byråer - är vi advokater bra säljare, dvs. duktiga på att sälja in våra tjänster/”pitcha” på klienter & uppdrag, eller har vi mycket att lära från andra branscher?
Ja, min erfarenhet är att advokaterna är duktiga på att sälja/”pitcha” på uppdrag. Juridisk rådgivning är ju en seriös produkt och denna ska man inte ”översälja”. Advokaterna är generellt mycket bra på att presentera möjligheter och risker och har blivit bättre på att anordna seminarier, t.ex. frukostseminarier som tar upp olika typer av intressanta frågeställningar.
Vad kan advokaterna generellt göra bättre?
Generellt sett gillar jag inte PM, jag vill ha handfasta råd och inte långa PM som resonerar ”å ena sidan, å andra sidan”. Bli bättre på att ge klara och tydliga råd.
Vad värderar du i allmänhet själv högst hos advokater, exempelvis juridisk spetskunskap, tillgänglighet 24/7, nytänkande, ”tuffa förhandlare”, ”bollplank”, annat?
Det beror på typen av frågeställning och uppdrag, men överlag är spetskunskap, tillgänglighet och nytänkande det som värderas högt.
En viss spetskunskap såsom teknisk kunskap kan dock vara särskilt värdefull vid en immaterialrättslig fråga (ex patent) medan i en förhandling, en affärsuppgörelse kan tillgängligheten vara mycket viktigt.
Är det däremot inte brådskande finns det sällan anledning att vara tillgänglig 24/7 och sitta med en fråga dygnet runt då det inte är nödvändigt, det viktigaste är att lyssna på klienten och förstå när det verkligen krävs, men även viktigt att kunna upplysa klienten om hur tidslinjen/tidsperspektivet för en viss fråga/förhandling ser ut och förklara om det är brådskande eller inte och hur mycket arbete som kan komma att krävas.
Skulle advokaterna kunna bli ännu bättre som legala rådgivare inom affärsjuridiken om de hade erfarenhet som bolagsjurister eller kanske arbete från bolagsledning/management?
Absolut, det är alltid bra med erfarenhet och att förstå klientens verksamhet när man säljer en tjänst.
Har du några bra tips i allmänhet till unga advokater och jurister inför deras karriär?
Att verkligen lyssna på klienten och förstå dennes särskilda behov. Man har ”2 öron och 1 munÀ.