Processen för tillsynen inleds i regel med skriftlig informationsinhämtning. Om tillsynsenheten bedömer att granskningen behöver kompletteras med ett platsbesök (fysiskt eller digitalt) så bokas detta in i samråd med advokaten/advokatbyrån.
I samband med att besöket bokas in anges vilka som förväntas närvara från advokatbyråns sida. Från tillsynsenheten närvarar i regel två medarbetare. Tillsynsenheten ställer i huvudsak frågor utifrån de svar som lämnats skriftligen men kan vid behov även komma att ställa ytterligare kompletterande frågor.
Efter genomfört platsbesök sammanställs tillsynsenhetens iakttagelser och eventuella rekommendationer i ett protokoll som delges den granskade advokaten/advokatbyrån. Om tillsynsenheten vid en granskning konstaterat allvarliga brister lämnas ärendet, via huvudstyrelsen, vidare till disciplinnämnden. Om tillsynsenheten efter avslutad granskning konstaterar att det som framkommit inte föranleder några ytterligare åtgärder skrivs ärendet av.